کم خوابی باعث اضافه وزن، دیابت و استرس می‌شود
#1
[عکس: 13930819000276_PhotoA.jpg]
سالم غذا خوردن، تعادل در کارها و ورزش کافی در کاهش وزن موثر هستند؛ با توجه به مطالعه‌ای علمی که توسط محققان دانشگاه لاوال در کبک – کانادا انجام شد، محققان به نتیجه رسیدند که خواب کافی نیز یکی از عوامل موثر در کاهش وزن است.
به گفته این محققان خواب کافی و به موقع یک نکته کلیدی در کاهش وزن و جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت است؛ در واقع نویسندگان این مطالعه توضیح دادند: یک بیمار مبتلا به اضافه وزن اگر حداقل  ۷ ساعت در شب بخوابد شانس کاهش وزن دارد، در مقابل اگر این فرد کمتر از شش ساعت بخوابد احتمال افزایش وزن دارد.
نتایج این مطالعه در مجله پزشکی کانادا منتشر شد.


خواب نکته کلیدی در کاهش وزن
مطالعات علمی قبلی که توسط پزشکان بریگهام و بیمارستان زنان در آمریکا انجام شد اثرات منفی کم خوابی را به وضوح نشان داد؛ این مطالعه بر روی کارگران شب کار و افرادی که کم می‌خوابند صورت گرفت؛ این افراد به دلیل کمبود خواب ریسک بالاتری در مبتلا شدن به دیابت و چاقی دارند زیرا کم خوابی تاثیر مستقیم در سطح قند خون دارد.
افزایش وزن با دو عامل مرتبط است: برخی هورمون‌های تنظیم اشتها و خستگی بدن که هر دو برای سوزاندن چربی موثر هستند.


کمبود خواب باعث افزایش اشتها می‌شود
مطالعه‌ای نشان داده است کمبود خواب باعث احساس گرسنگی می‌شود، در نتیجه موجب تغییر در تولید هورمون‌های مختلف درگیر در تنظیم اشتها می‌شود.
 
عدم خواب کافی باعث افزایش هورمون گرلین می‌شود (هورمون گرلین یک هورمون پیتیدی است که از 28 اسیدآمینه تشکیل شده است و از سلول‌های اپسیلون بخش درونریز لوزالمعده ترشح می‌شود)؛ این هورمون محرک احساس گرسنگی است و از سلول‌های طاق معده و سلول‌های اپسیلون در پانکراس ترشح می‌شود؛ غلظت این هورمون پیش از خوردن غذا افزایش و پس از آن کاهش پیدا می‌کند.
بنابراین خواب ناکافی باعث گرسنگی و افزایش وزن می‌شود.پ


تاثیر خواب در رژیم غذایی متعادل
با توجه به مطالعه اخیر، خستگی ناشی از کم خوابی اثرات منفی در انتخاب موادغذایی ما دارد؛ «متیو واکر» یکی از نویسندگان مشترک این مطالعه گفت: ما یک کشف جالب کردیم، افراد کم خواب بیشتر سمت موادغذایی پرکالری می‌روند در صورتی که خواب کافی باعث می‌شود مکانیسم‌های مغز غذاهای مناسب انتخاب کنند.


خستگی ناشی از کمبود خواب مانع فعالیت بدنی می‌شود
خستگی ناشی از کمبود خواب باعث می‌شود فرد فعالیت بدنی کمتری داشته باشد، در نتیجه بی‌تحرکی باعث اضافه وزن می‌شود.


خستگی عملکرد بدن را کم می‌کند
خستگی ناشی از کم خوابی سرعت سوخت و ساز بدن را کم می‌کند و فرد انرژی کمتری برای سوزاندن چربی اضافی بدن دارد.
با توجه به مطالعه‌ای که در سالنامه طب داخلی در آمریکا منتشر شد: خواب اندازه باعث کاهش نیمی از چربی بدن می‌شود در صورتی که در کم خوابی یک چهارم وزن کاهش پیدا می‌کند.


خواب، درمان کننده استرس و اضطراب است
خواب خوب شبانه نه تنها به بدن ما کمک می‌کند تا تجدید انرژی کند به کاهش اضطراب و استرس نیز کمک می‌کند.
پاسخ
سپاس شده توسط: Navid ، asma75


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Thumbs Up درمان خوراکی دیابت با پلیمر حاوی انسولین LeilA 0 505 11-01-2015، 02:10 AM
آخرین ارسال: LeilA
  چسب هوشمند برای مبتلایان به دیابت LeilA 0 1,000 07-21-2015، 01:23 AM
آخرین ارسال: LeilA
  راه‌هایی برای مقابله با بی‌خوابی LeilA 0 596 12-22-2014، 04:00 PM
آخرین ارسال: LeilA
  کاهش دیابت نوع دوم با خوردن ۲۴۴ گرم ماست در روز LeilA 0 481 12-16-2014، 08:20 PM
آخرین ارسال: LeilA
  اثرات کم خوابی بر حافظه LeilA 0 451 10-25-2014، 10:55 PM
آخرین ارسال: LeilA
  رابطه دیابت نوع دوم با اشتغال LeilA 0 521 09-28-2014، 12:59 AM
آخرین ارسال: LeilA
Thumbs Up بهبودی دیابت با خوردن 2 وعده غذا LeilA 0 466 05-24-2014، 02:58 AM
آخرین ارسال: LeilA
  کاهش دیابت با خوردن ماست LeilA 0 504 02-07-2014، 07:14 PM
آخرین ارسال: LeilA
  ویروسی که باعث چاقی و اضافه وزن می شود LeilA 0 436 12-15-2013، 12:18 AM
آخرین ارسال: LeilA
  نقش مفید چای در مقابله با دیابت LeilA 0 518 09-16-2013، 04:53 AM
آخرین ارسال: LeilA

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان


تبلیغات متنی